8 min read

F-zin #1: Izbori i dezinformacijski trendovi: Misli globalno, djeluj lokalno

Tijekom lokalnih izbora u RH 2021. globalni trend političkih dezinformacija na društvenim mrežama prelio se i na Hrvatsku. Kampanja Miroslava Škore posegnula je za svim populističkim trikovima koji se u takvim kampanjama koriste.
F-zin #1: Izbori i dezinformacijski trendovi: Misli globalno, djeluj lokalno

Drage čitateljice i čitatelji,

sjećate li se kad ste prvi put čuli za "lažne vijesti"? Vjerojatno je to bilo tamo negdje 2015. ili 2016. godine, taman u vrijeme kad se Donald Trump pripremao da preuzme dužnost predsjednika SAD-a.

Termin "fake news" u međuvremenu se mahom prestao koristiti jer je bio neprecizan i nejasan te je preciziran barem trima pojmovima – dezinformacije, misinformacije i operacije utjecaja. Problem je, međutim, ostao isti, a mi ćemo se ovdje fokusirati na dezinformacije.

Dezinformacije postoje u raznim oblicima i kontekstima, a političari nepoštenih namjera shvatili su da se društvene mreže efikasno mogu koristiti kao alat za širenje bezočnih laži i obmana koje im pomažu da pobijede na izborima. Dezinformacije se tako koriste za blaćenje političkih protivnika (kako bi se njihove birače ponukalo da odustanu od izlaska na birališta) i za motiviranje vlastitih birača da na birališta izađu u što većem broju.

Zašto ljudi vjeruju dezinformacijama? Kako se navodi u izvješću Europskog parlamenta o utjecaju dezinformacija i propagande na funkcioniranje vladavine prava i demokratske procese u EU i državama članicama, odgovor glasi: zato što ljudi imaju tendenciju tražiti, interpretirati i pamtiti informacije ako potvrđuju njihove predrasude.

Pandemija Covida-19 najveći je dezinformacijski događaj dosad. U kombinaciji s rastućom nesigurnošću te društvenim i ekonomskim izazovima, postala je rasadnik dezinformacija. Sve dezinformacije o Covidu-19 koje smo razotkrili možete čitati u našem Live blogu: Dezinformacije o koronavirusu. O tome kako su dezinformacije poslužile kao alat geopolitičke borbe tijekom pandemije, čitajte ovdje. Naš razgovor s profesorom Nebojšom Blanušom sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti o tome zašto su krize plodno tlo za teorije zavjera, možete pogledati ovdje i pročitati ovdje.

ilustracija: Faktograf / Pexels

ŠIRA SLIKA

Korištenje dezinformacija u politici nije nov problem. Politička propaganda postoji praktički jednako dugo koliko i pisana riječ, a nove tehnologije omogućile su ovom obliku propagande masovni doseg kakav nikad prije nije bio moguć. Primjerice, sve je češći trend da se dezinformacije jako dobro prikrivaju. Često tako dobro da se stapaju s organskim sadržajem.

U Hrvatskoj smo zadnjih godina mogli samo pratiti kako se problem masovnih političkih dezinformacija na društvenim mrežama širi svijetom. Na lokalnim izborima 2021. godine ovaj trend stigao je i do nas. Recimo, u Hrvatskoj je kampanja Miroslava Škore posegnula je za svim populističkim trikovima koji se u takvim kampanjama koriste. Politički protivnici (Tomislav Tomašević, stranka Možemo! i njihovi koalicijski partneri) prikazivani su kao narodni neprijatelji, ljudi koji skrivaju svoje stvarne i navodno perfidne namjere, a populistički kandidat Škoro predstavljao se kao istinski čovjek iz naroda koji će zaštititi isti taj narod od vanjskog i unutarnjeg neprijatelja.

To su prepoznali i brojni naši čitatelji koji su nam se tijekom kampanje za lokalne izbore redovito javljali s upitima da provjerimo tvrdnje koje su se mogle čuti u javnom prostoru. Borbu protiv dezinformacija te vrste dodatno otežava činjenica da ih plasiraju osobe koje uživaju autoritet u društvu – prvenstveno zato što povjerenje u te osobe predstavlja vrijednosni odabir koje racionalni argumenti ne mogu promijeniti. Autoritet osobe širi se na izraženu ideju, makar to bila teorija urote ili dezinformacija.

ilustracija: Faktograf / HINA Edvard Šušak / Lana Slivar Dominić

U pitanju je klasični populistički narativ, u suštini sveden na potenciranje i eksploatiranje sukoba naroda i elite. Populisti se prikazuju kao jedini pravi predstavnici naroda i branitelji narodnog suvereniteta, dok svoje protivnike predstavljaju kao (uglavnom globalističku) elitu koja isti taj narod namjerava obmanuti i iskoristiti. Istom vrstom propagande su birače zasipali Trump u SAD-u, Jair Bolsonaro u Brazilu, Viktor Orban u Mađarskoj, kao i niz drugih, zasad manje uspješnih nacionalističkih političara: Marine Le Pen (Francuska), Matteo Salvini (Italija), stranke AfD u Njemačkoj ili Vox u Španjolskoj...

Masovnom dezinformacijskom kampanjom, najvećom takve vrste u povijesti hrvatske politike, Škoro nije uspio osvojiti vlast, ali svoj cilj je ispunio. Između prvog i drugog izbornog kruga više je nego udvostručio broj svojih birača te povećao vidljivost svoje stranke. Za pobjedu nije bilo dovoljno, ali takva taktika sama po sebi, s obzirom na komunalni karakter lokalnih izbora – pobjedu i nije mogla donijeti. Škorin cilj nije bio osvojiti vlast u Zagrebu, već opstati na političkoj sceni.

Nažalost, rezultat koji je ostvario jasno poručuje da se internetske dezinformacijske kampanje isplate. Pandorina kutija je otvorena, više nema natrag. Idući izbori u Hrvatskoj se održavaju za tri godine, kad će se birati nova nacionalna vlast, kao i predstavnici u Europskom parlamentu. Stranke i političari koji ne mare za istinu i društvene norme imaju više nego dovoljno vremena da pripreme svoje kampanje. Nema nikakve sumnje da će u predizborno vrijeme digitalni prostor ponovo preplaviti dezinformacije, samo što će ih ovoga puta biti još više.

Protiv Tomaševića se vodi najveća digitalna dezinformacijska kampanja u povijesti hrvatske politike
Facebookom kruži hrpa dezinformacija protiv Tomaševića i platforme Možemo. Koriste se montirane snimke, privatne obiteljske fotografije, lažiraju se biografski podaci...
Domovinski pokret manipulira podacima o financiranju civilnog društva
Domovinski pokret netočno prezentira na internetu dostupne financijske izvještaje kao dokaz kriminalnih radnji. Pritom netočno zbrajaju i pogrešno iščitavaju podatke iz registra Ministarstva financija.

Korištenje dezinformacija u političkim kampanjama ostavlja trajne društvene posljedice: povećava polarizaciju u društvu i napetost među različitim društvenim skupinama, skreće javnu raspravu s tema koje su za birače doista od životne važnosti te lišava građane prava na informirani izbor. Biračko tijelo obmanuto dezinformacijama nije u stanju prepoznati da zapravo glasa na svoju štetu. Političari koji se u kampanjama koriste dezinformacijama upravo na to i računaju.

SEE CHECK

SEE Check mreža najoštrije je osudila prijetnje smrću koje je redakciji portala Raskrinkavanje uputio Evelin Trako, izvršni urednik portala Dnevni avaz.

Prijetnje urednika portala Dnevni avaz redakciji Raskrinkavanja: “Zapamtit ćete me kad vam dođem, raznijet ću vas!” - Zašto ne
Evelin Trako, izvršni urednik portala Dnevni avaz, prijetio je danas novinarima/kama redakcije Raskrinkavanje da će ih “raznijeti”. Trako je u četvrtak (10.6.) na društvenoj mreži Facebook kontaktirao novinarku Raskrinkavanja na njen privatni profil. Privatnim porukama obratio joj se povodom analize…

HITOVI MJESECA

Je li novi koronavirus ipak došao iz laboratorija?
Mnogi znanstvenici su najprije tvrdili da je novi koronavirus skoro sigurno nastao u prirodi. Međutim, podaci koji su u međuvremenu izašli na vidjelo otkrivaju kako je moguće i da je iscurio iz laboratorija.
Ne, ovaj video ne prikazuje invaziju divljih svinja u Istri
Facebook stranica Istra News lažno se predstavlja kao medij, tj. ‘najčitaniji istarski portal’. Objavili su video iz Italije za koji tvrde da je snimljen u Ližnjanu.

PITALI STE

Širi se video u kojem Mislav Kolakušić netočno i manipulativno govori o pandemiji
Zastupnik u Europskom parlamentu Mislav Kolakušić objavio je na YouTubeu video u kojem pandemiju Covida-19 proglašava globalnom zavjerom.
Ne, danskom nogometašu Eriksenu nije pozlilo zbog cjepiva
Facebookom kruži dezinformacija da je Christianu Eriksenu, nogometnom reprezentativcu Danske, na terenu pozlilo zbog cjepiva protiv Covida-19.

PROČITALE SMO

‘There will always be claims of cheating’ in elections, but fact-checkers can work together to fight back
Speaking at Tuesday’s IFCN Talk, fact-checkers from Brazil, the Philippines and Ghana shared their collaborative efforts to help fact-check elections
Why People Fall For Conspiracy Theories
You might not believe in QAnon, but you could still fall down the rabbit hole.
Anti-vaxxers are weaponizing Yelp to punish bars that require vaccine proof
Negative spam reviews are destroying bars and restaurants as they attempt to re-open safely.
Digital News Report 2021

P.S. Imate sugestiju, kritiku ili prijedlog teme za neki budući broj F-zina? Pišite nam na [email protected] ili odgovorite direktno na ovaj newsletter.

Ako vam F-zin slijeće u Gmail i nalazite ga pod tabom Promotions ili Spam, povucite ga u Primary inboks i kliknite “Da” kada vam se prikaže pitanje želite li da vam naš newsletter svaki put dolazi u Primary inboks. Hvala! Sve brojeve F-zina možete pronaći ovdje.

F-zin newsletter - Politika privatnosti - Faktograf.hr

Vaša privatnost nam je važna!