F-zin #14: Kada krenu vlakovi
Drage čitateljice i čitatelji,
u prosincu 2019. godine premijer Andrej Plenković provozao se tada novoizgrađenom prugom Gradec - Sveti Ivan Žabno. Riječ je o dionici pruge dugoj tek nešto više od 12 kilometara. To su ujedno i jedini kilometri pruge izgrađeni u Hrvatskoj u posljednjih 55 godina – 12,2 kilometra neelektrificirane jednokolosiječne pruge.
Premijer i resorni ministar Oleg Butković tom su prigodom najavili da će se krajem 2021. godine od Bjelovara do Zagreba i obrnuto vlakom putovati "samo 50 minuta". U drugoj polovici 2022. godine najkraća vožnja od Bjelovara do zagrebačkog Glavnog kolodvora traje sat i 24 minute. A ubrzanje se više niti ne obećava. Štoviše, ministar Butković početkom ovog mjeseca je, gostujući u Dnevniku HRT-a, apelirao na građane da se "oboružaju strpljenjem".
"Desetak godina ćemo raditi glavne koridore, prigradski promet oko Zagreba će se rekonstruirati, a to nažalost u jednom dijelu podrazumijeva i malo kašnjenja", najavio je ministar.
U istom razgovoru Butković je kazao da je ovo "desetljeće željeznice" u kojem će se u željeznički promet uložiti 3,5 milijardi eura. Ponovio je tako premijerove riječi s otvaranja pruge Gradec - Sveti Ivan Žabno: "razdoblje 2020-2030 bit će desetljeće jačanja i modernizacije željezničke infrastrukture", izjavio je tada Plenković. U rujnu 2021. godine državni tajnik za željeznice Alen Gospočić posegnuo je za još grandioznom najavom. Tada je u Hrvatsku stigao Connecting Europe Express, vlak kojim je obilježena Europska godina željeznice 2021., a državni tajnik najavio je "renesansu željezničkog sustava u nadolazećem desetljeću".
ŠIRA SLIKA
Nadolazećoj "renesansi" željezničkog sustava u Hrvatskoj prethodila su desetljeća sustavnog zapuštanja. Ulagalo se primarno u cestovni promet, unatoč činjenici da je željeznica ekološki isplativija, da predstavlja ekonomičniji način putovanja, da je putovanje vlakom udobnije. Ali vlakovi u nas imaju lošu reputaciju – putnici su frustrirani zbog kašnjenja, spore vožnje, zbog otkazivanja linija, o čemu svjedoče i brojni medijski naslovi. Uzmimo za primjer posljednja tri mjeseca: u svibnju se pisalo kako vlak za Perković nije krenuo sa šibenskog kolodvora jer kondukter nije došao na posao, u lipnju strojovođa nije došao na posao pa su putnici vlak iz Križevaca do Zagreba čekali sat i 20 minuta, u srpnju je RTL objavio da je od uvođenja linije Osijek-Split vlak kasnio svih 7 puta, prvi put čak 83 minute.
Najava ministra Butkovića da će se u željeznice uložiti 3,5 milijardi eura zvuči obećavajuće. Ipak, kao što smo pisali, treba imati na umu da se europska sredstva mogu koristiti za izgradnju i rekonstrukciju na 9 koridora koji su prioritet prometne politike Europske unije, od čega kroz Hrvatsku prolaze dva prometna koridora – Mediteranski, odnosno Vb koridor i Rajna-Dunav koridor, poznatiji kao X koridor. Domaća željeznička mreža ispletena je izvan tih koridora, što znači da bi Hrvatska trebala ulagati vlastita sredstva u razvoj željezničke infrastrukture.
Ulaganje u infrastrukturu trebalo bi ubrzati putovanje vlakom. Za brzinu veću od 100 kilometara na sat projektirano je 52% ukupne duljine pruge u Hrvatskoj. No, iz godine u godinu ta se brzina postiže na sve manje pruga.
"S obzirom na stanje odnosno sposobnost pruga u 2021. godini na svega 14 posto ukupne duljine pruga moguće je voziti brzinom većom od 100 km/h što je smanjenje za 3 posto u odnosu na prethodnu godinu", navodi se u poslovnom izvješću HŽ Infrastrukture za prošlu godinu. Razlog je dotrajalost željezničke pruge na cjelokupnoj željezničkoj mreži. Prema procjenama HŽ Infrastrukture, da bi se negativni trend preokrenuo, godišnje bi trebalo modernizirati ili obnoviti više od 200 kilometara pruga i to tijekom narednih deset godina.
Ta vrsta preokreta možda bi ponovno privukla putnice i putnike u vlakove. Željeznički promet u Europskoj uniji se, prema podacima Eurostata, počeo oporavljati od pandemije Covida-19, ali ne i u Hrvatskoj. Uspoređujući treći kvartal 2021. s istim razdobljem 2020. godine, broj putnika koji se voze vlakom u Hrvatskoj pao je za 3%.
"Idi putuj s njima, idi južnim gradovima, putuj dok ne ostariš, samu ostavi me ti, kada krenu vlakovi", stihovi su pjesme "Idi" grupe Magazin iz 1986. godine. Do južnog grada Splita nagibnim vlakom iz Zagreba danas se ide 6,3 sata, dok se istim vlakom 2006. godine putovalo 5,4 sata – zaista, putuj dok ne ostariš.
HITOVI MJESECA
SEE CHECK
PROČITALE SMO
P.S. Imate sugestiju, kritiku ili prijedlog teme za neki budući broj F-zina? Pišite nam na [email protected] ili odgovorite direktno na ovaj newsletter. Sve brojeve F-zina možete pronaći ovdje.
Ako vam F-zin slijeće u Gmail i nalazite ga pod tabom Promotions ili Spam, povucite ga u Primary inboks i kliknite “Da” kada vam se prikaže pitanje želite li da vam naš newsletter svaki put dolazi u Primary inboks.
F-zin | Faktografov newsletter | Politika privatnosti
Vaša privatnost nam je važna!
Member discussion