9 min read

F-zin #44: Petak je, bojkot je

U ovom broju odgovaramo na pitanja što je bojkot, što je uspješan bojkot, kako o bojkotu razgovarati i kako ga analizirati.
F-zin #44: Petak je, bojkot je
ilustracija: Ivana Živković/Faktograf.hr
audio-thumbnail
Slušaj F-zin #44: Petak je, bojkot je
0:00
/478.249604

Drage čitateljice i čitatelji,

bojkotirate li? Inicijativa “Halo, inspektore” još jednom je pozvala na bojkot; ovaj petak na bojkot trgovina, pekara, benzinskih postaja, restorana i kafića, banaka i telekomunikacijskih kompanija, kockarnica.

O bojkotu se raspravlja otkako smo ušli u 2025. godinu – analiziraju se podaci Porezne uprave, razglaba se o odazivu najbližih susjeda, kao i susjednih zemalja. 

“Bojkot! Bojkot! A gdje smo mi u svemu tome”, pitanje je iz pjesme “Bojkot!” šibenskog pank benda Nula. Gdje smo, dakle, mi u svemu tome; što je bojkot? Što je uspješan bojkot? Kako o bojkotu razgovarati i kako ga analizirati? Neka od ovih pitanja postavili smo profesorici Jasminki Lažnjak s Odsjeka za sociologiju zagrebačkog Filozofskog fakulteta.

ŠIRA SLIKA

Bojkot je organizirani prekid gospodarskih ili svih odnosa s osobom, kompanijom, organizacijom ili državom radi stvaranja gospodarskog, političkog, moralnog ili drugog pritiska te ostvarenja zahtjeva. 

U petak, 24. siječnja, hrvatski građani pozvani su na opći bojkot trgovina. Poziv se danima ranije proširio s Facebook stranice “Halo, inspektore”, a pokrenula ju je udruga Europski centar izvrsnosti potrošača – ECIP. Kako objašnjavaju iz udruge, “Halo, inspektore” je platforma na kojoj građani i građanke mogu objaviti svoj problem ili “zapažanja na tržištu” te, ako postoji sumnja na kršenje Zakona o zaštiti potrošača ili drugih propisa, posredstvom ECIP-a zatražiti postupanje nadležnih tijela javne vlasti. O predsjedniku udruge ECIP i istaknutom licu platforme “Halo, inspektore” Josipu Kelemenu posljednjih tjedana puno se pisalo (1, 2, 3) jer je i sam pisao, i to za huškački Slobodni tjednik te Glas Slavonije devedesetih godina. Kelemen je na medijske napise odgovorio putem Facebook stranice “Halo inspektore”, gdje je izvještaje o njemu nazvao “pokušajem kompromitacije” čitavog bojkota.

Od petka do petka

Prema podacima Porezne uprave, tog petka broj računa bio je manji za 29 posto, a iznos računa manji za 36 posto u odnosu na 17. siječnja, petak ranije. Građani su se, dakle, odazvali, a bojkota se drže iz tjedna u tjedan, s više ili manje entuzijazma.

U međuvremenu se bojkot trgovina iz Hrvatske prelio na čitavu regiju. Razloge dijelimo – životni troškovi rastu, a plaće taj rast ne prate. Početkom mjeseca o tome je objavljen članak na Wikipediji, prema kojem se bojkot proširio na Srbiju, Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu, Sjevernu Makedoniju, Sloveniju, Albaniju, Rumunjsku, Bugarsku, Kosovo, Mađarsku i Grčku, a na bojkot se poziva i u Slovačkoj te Češkoj. 

Ovaj petak na bojkot su pozvani i građani SAD-a. Kako navodi inicijativa “The People’s Union USA”, “28. veljače je simbolični početak ekonomskog otpora, dan kada korporacijama i političarima pokazujemo da ekonomiju kontroliramo mi”.

Tjedan na TikToku: #bojkot - Faktograf.hr
Na Tiktoku iskaču bojkot škola zbog zaključavanja, bojkot trgovina zbog visokih cijena hrane te bojkot glasanja za Thompsonovu pjesmu.

Kako znamo da je bojkot uspješan?

Početkom veljače inicijativa “Halo, inspektore” objavila je da je bojkot uspio. 

Bojkot hrvatskih potrošača postigao je dva cilja: (1) dokazali smo da potrošači imaju kolektivnu snagu, mogu se solidarizirati, mobilizirati, zauzeti za sebe; (2) problem enormnog rasta cijena i općeg grabeža nabili smo na nos svima koji su stvorili taj problem i koji su ga trebali spriječiti i izazvali smo reakciju. Treći cilj još nije ostvaren – zaustavljanje rasta cijena i stabilizacija. To će morati ostvariti oni koji su na izborima dobili (naše?) povjerenje.

Profesoricu Jasminku Lažnjak u mirovini sa zagrebačkog Filozofskog fakulteta pitali smo što se smatra uspješnim bojkotom.

Nema univerzalnog kriterija za procjenu uspješnosti bojkota. Uspješnost ovisi o opsegu participacije, kontinuiranom pritisku kroz dulje razdoblje, jasnoći ciljevi, prisutnosti u medijima i na društvenim mrežama, korporativnoj ranjivosti te podršci vlade ili industrije.

Za bilo kakvu ocjenu uspješnosti, smatra Lažnjak, izuzetno važan faktor je tip bojkota, a “jasno definiran cilj, fokus na jednom proizvodu, brendu ili korporaciji recepti su za uspješniji bojkot”.

Kad je riječ o političkoj podršci, ovaj bojkot je ima – od ministra gospodarstva Ante Šušnjara iz redova Domovinskog pokreta, preko HDZ-ove ministrica zaštite okoliša i zelene tranzicije Marije Vučković, do predsjednika SDP-a Siniše Hajdaša Dončića (1, 2). Podršku su izrazile i druge stranke oporbe, poput Ante Kujundžića ispred Mosta i Sandre Benčić ispred stranke Možemo!, koja je činjenicu da resorni ministar podržava bojkot nazvala “vrhuncem cinizma”.

Platforma “Halo, inspektore” odgovorila je da “bojkot rade potpuno neovisno, bez ičije financijske, materijalne ili političke potpore” te da odbijaju povezivanje s bilo kojom političkom opcijom. 

Od ministra očekujemo konkretne mjere za suzbijanje enormnih poskupljenja i visoke inflacije, a ne poziv na bojkot.

Dobitna kombinacija

Kada razgovaramo o bojkotu ili ocjenjujemo njegovu uspješnost, ne smijemo zaboraviti da se svaki bojkot događa u jedinstvenom društvenom, ekonomskom i političkom kontekstu te da niz faktora utječe na krajnji rezultat takve društvene akcije, naglašava profesorica Lažnjak. 

Bojkoti koji pozivaju na suzdržavanje od potrošnje – bilo da se radi o jednom danu ili određenom danu u tjednu – mogu polučiti uspjeh, ali uglavnom je kratkoročan i ne dovodi do značajnijih promjena preko noći. Kombinacija financijskog pritiska, aktivizma i javne osviještenosti može prisiliti kompanije ili vlade na promjenu njihovih politika, zaključuje.

Pa da zaključimo i mi: nema idealnog recepta za uspjeh bojkota, ali najbliže tome je stalni pritisak.

PRIČE MJESECA

Tko su Trumpovi ideolozi - Faktograf.hr
Samoprozvani filozof Curtis Yarvin ima brojne obožavatelje među kojima se ističu Elon Musk, Peter Thiel, ali i potpredsjednik JD Vance.
Josip Dabro se sumnjiči za vrlo konkretna djela - Faktograf.hr
Josip Dabro nije nevina žrtva “duboke države”. Da tu postoje elementi za postupak bilo je vidljivo već iz snimaka koje su objavljene u javnosti.
CitizenGO pokrenuo peticiju zbog “Roditelja 1 i 2” pri upisu u škole, lažno optužujući Grad za taj formular - Faktograf.hr
Kako su nam objasnili iz nadležnog ministarstva, “Roditelj/skrbnik 1” i “Roditelj /skrbnik 2″ su samo generički nazivi unutar programskog koda aplikacije.

Pratite i Faktografov tjedni pregled dezinformacija na TikToku.

Tjedan na TikToku: #megalomanija - Faktograf.hr
Gigantski kip Isusa ispred Bijele kuće i apokaliptični prizori poplava u Kaliforniji, propast Europe i Biblija kao argument obilježili su Tjedan na TikToku.

VIDEO MJESECA

Proces debunka – kako razotkrivamo netočne informacije? - Faktograf.hr
Razotkrivanje, odnosno debunking je proces identificiranja netočnih i neutemeljenih informacija u javnom, najčešće digitalnom prostoru. Kroz analizu, novinari i novinarke u tekstu objašnjavaju zašto su neke tvrdnje netočne ili neutemeljene. U rubrici Razotkriveno, Faktograf provjerava točnost tvrdnji koje u javni prostor plasiraju mediji i korisnici društvenih mreža. U svom radu oslanjamo se prvenstveno na primarne […]
Historijski revizionizam na društvenim mrežama - Faktograf.hr
Jeste li nekad skrolajući naišli na fotografiju ispod koje piše – “Vratio se sa Sutjeske, stigao osloboditi Zagreb, pa htio i gospođu osloboditi od bicikla“. Brojni korisnici Facebooka nekritički prihvaćaju navodni kontekst, odnosno opis ove fotografije. Ipak, provjerom činjenica došli smo do toga da fotografija nije snimljena u Zagrebu, nego u Berlinu; nakon ulaska sovjetskih trupa […]
Mit o “velikoj zamjeni stanovništva” - Faktograf.hr
Što je “velika zamjena stanovništva”? Riječ je o teoriji zavjere prema kojoj se migracije namjerno potiču kako bi se izmijenila demografska slika i identitet europskih zemalja. Što zapravo stoji iza ove teorije zavjere? Posljednjih se godina u hrvatskoj javnosti, posebno na društvenim mrežama, spominje “velika zamjena stanovništva”. Ovu teoriju zavjere zagovaraju ekstremni desničari i nacionalisti […]

KLIMATSKE PRIČE

Vjetroelektrane - mitovi i činjenice - Klimatski portal
Vjetroelektrane vrlo su važan alat energetske tranzicije, tj. smanjenja emisija CO2 u proizvodnji energije.
Iz uzgajališta lososa tvrde da imaju samo ženke. Nedavno je ulovljena i muška jedinka - Klimatski portal
Atlantski losos bi se mogao razmnožiti u Jadranu. Direktor uzgajališta iz kojeg su pobjegli tvrdi da drže samo ženke, ali…
Mafija koristi Hrvatsku kao smetlište, a državne institucije to ignoriraju - Klimatski portal
Otpad se u Hrvatskoj redovito odlaže u okoliš. Često iza toga stoji mafija, tj. organizirano kriminalno podzemlje.

PITALI STE

Kako se izračunava naknada za rodiljni dopust - Faktograf.hr
U izračun naknade za rodiljni dopust ulazi šest prosječnih plaća isplaćenih korisnici zaljučno s mjesecom prije odlaska na rodiljni.

Zanima vas dublji uvid u rad Hrvatskog sabora? Pomoću Gongove platforma Parlametar analizirajte glasanja i zastupnička pitanja. Registrirajte se za Parlametar bilten i jednom tjedno u vašem inboxu bit će podaci o radu Sabora.

Sve brojeve F-zina možete pronaći ovdje. Ako vam F-zin slijeće u Gmail te završava u Promotions, Social ili Spam, povucite ga u Primary inboks i kliknite “Da” na pitanje želite li da stiže u Primary.

Obavijest o privatnosti – Faktograf.hr - Faktograf.hr
Vaša privatnost nam je važna! U našoj Obavijesti o privatnosti možete doznati: koje vrste podataka obrađujemo, zbog čega to činimo, s kojom pravnom osnovom, tko može imati pristup podacima te prava koja imate sukladno Općoj uredbi o zaštiti podataka. 1. Voditelj obrade Faktograf – udruga za informiranu javnost, Ulica Franje Petračića 6, 10000 Zagreb, OIB: […]